21.1.13

Lutterloh 1941 Project


You remember my Inspiration blog? Three of the blogs I listed have something in common. Debi, Gertie and Isis started each a 

project based on a vintage fashion (sewing) book or a specific range of vintage sewing patterns.


Herinner je nog mijn Inspiratie blog? Drie van de blogs waarover ik schreef hebben iets met elkaar gemeen. Deze bloggers hebben een project opgezet waarbij een vintage garderobe wordt gecreëerd op basis van een vintage mode/naaiboek of een serie naaipatronen uit een specifiek jaar.

The reason I picked them as my inspirations was that I was playing with a similar idea when I started my blog almost a year ago. I wanted to dedicate and structure my blog around a bigger sewing project, sewing all the (wome's / men's) patterns of one of my Lutterloh books. The patterns are miniatures  which you have to resize to your own size using a special ruler. I did a couple of attempts but it took a lot of time to get the right fit. There were many adjustments needed, even when it was a simple skirt. You definitely need some pattern drafting experience if you want to use the Lutterloh system. At the time, I thought I wasn't ready yet and put the idea aside.



Deze drie blogs heb ik gekozen omdat ik met een soortgelijk idee rondliep toen ik mijn blog vorig jaar begon. Ik wilde mijn blog gaan wijden aan een groter naaiproject. Namelijk het naaien van alle naaipatronen  (voor vrouwen / mannen) uit een van mijn Lutterloh boeken. De patronen zijn op schaal getekend. Om ze te gebruiken moet je de patronen uitvergroten met behulp van een speciaal meetlint. Ik heb een aantal pogingen gedaan, maar het kostte me veel tijd om een goede pasvorm te krijgen. 
Er waren steeds veel aanpassingen nodig, zelfs bij een simpele rok. Een zekere kennis van patroontekenen is absoluut nodig om de juiste aanpassingen te maken. Dit was me vorig jaar duidelijk nog een brug te ver en daarom heb ik het idee maar aan de kant gezet.


During the holidays I started working on my 1930's Lutterloh dress again. The one I started months ago and I thought about my 'sewing project' again. A funny coincidence was that Debi of My Happy Sewing Place started blogging about her huge McCall Project. This really inspired me! Why shouldn't I give it a go? With the pattern drafting classes I'm taking I feel much more confident about using the Lutterloh books again. I'm not resizing the patterns anymore but drafting my own patterns using the miniature patterns as a guide. This will really help me improving my pattern drafting skills and I can use the self drafted patterns for my sewing course as well! 



Tijdens de kerstvakantie ben ik weer begonnen met mijn jaren 30 Lutterloh jurk. De jurk waar ik maanden geleden al eens over had geblogd. Toen ik bezig was met tekenen van de patronen dacht ik ineens weer aan het 'project'. Toevalligerwijs blogde Debi vorige week voor het eerst over haar McCall project. Dit heeft me echt weer aan het denken gezet. Waarom zou ik het niet gewoon proberen? Met de lessen die ik nu heb voel ik me een stuk zelfverzekerder als ik de Lutterlohpatronen gebruik. Ik teken nu mijn eigen patronen en gebruik de originele Lutterloh patronen als richtlijn. Dit zal me gaan helpen mijn patroonteken skills te verbeteren en ik kan de patronen ook nog gebruiken voor mijn patroonteken lessen!

The patterns are from the Lutterloh book of 1941. This one, is my absolute favourite pattern book I own.

I won't focus exclusively on the Lutterloh patterns, because I have some other projects lined up which aren't from the Lutterloh book. 

De patronen komen uit het Lutterloh boek uit 1941. Van de patronenboeken die ik heb is dit boek mijn favoriet! Aangezien ik nog een aantal projecten heb gepland die niet uit dit boek komen zal ik het boek niet uitsluitend gebruiken.

The first 9 patterns of the book are added to this blogpost. You can also find them at the 'Lutterloh Project' page.

De eerste 9 patronen van het boek heb ik bij deze blog geplaatst. Je kan ze ook vinden op de 'Lutterloh Project' pagina.

I'm quite excited about this and I'm also a bit nervous, but let's see how it goes!

Ik ben zeer enthousiast over dit project, maar ik ben ook een beetje nerveus. Maar we zullen zien hoe het gaat!








6 comments:

  1. I am SO EXCITED about this project!!!! I absolutely love Lutterloh books and 1941 is such a fabulous year!!!

    YAY!

    ReplyDelete
  2. This is such a fantastic (impressive!) undertaking. It's so exciting that you're planning to draft your own patterns. I'm doffing my hat over hear to you, sweet Anthea, big time and wishing you so, so much success with these projects.

    ♥ Jessica

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you so much! I think I will learn so much of it. And it's a great way of getting out of my comfort zone!

      Delete
  3. Ik ben benieuwd hoe de Lutterlohpatronen jouw afgaan. De laatste (een 1941 jas)die ik geprobeerd heb was een fiasco :-( Veel te groot!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Het zal zeker een uitdaging worden, maar ik hoop met de patroontekenlessen die ik volg dat het gaat lukken!

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!