1.12.13

Just in time: My vintage journey

You probably might have read about Joana's fabulous giveaway. Today I will share my entry with you. I'm just in time because the giveaway closes on the 5th of december. So if you want to participate as well, there's stil time!

Waarschijnlijk heb je al gelezen over Joana's geweldige giveaway. Vandaag zal ik mijn deelname met jullie delen. Ik ben gelukkig nog tijd, want de giveaway sluit op 5 december. Dus als je zelf nog mee wilt doen, moet je er snel bij zijn!

To enter you have to write a blogpost about your vintage journey. Which items are inspring you when it comes to vintage? Well, I gave it some thought, and below you can read my list and journey.
Enjoy!

Om mee te doen dien je een blogpost te schrijven over jouw vintage ontdekkingsreis. Welke vintage voorwerpen inspireren jou? Ik heb er over nagedacht, en hieronder kun je mijn lijst en ontdekkingstocht lezen.
Veel plezier!

1. Mary Ashley shirtwaist dress



Years ago when I was a student on a tight budget I started buying second hand clothes (thrifting, fleamarkets, marktplaats (Dutch Ebay)) and discovered vintage. It was a great and affordable way to buy clothes and avoid high street shops which I hate. One of my thrifted finds was a shirtwaist dress of Mary Ashley. It's made of the most lovely rayon fabric, a dark red hue covered with flowers. This dress got me into researching older fashions. I wanted more dresses like this and discovered it was very common in the 40s. So there you have it :)a new obsession is born!

Toen ik nog studeerde had ik het financieel gezien niet zo breed en kocht ik dus heel veel kleding tweedehands (kringloopwinkels, vlooienmarkten, marktplaats) en zodoende ben ik vintage kleding gaan ontdekken. Voor mij was het de ideale manier om goedkoop aan unieke kleding te komen, want van een H&M word ik bijvoorbeeld niet erg blij. Een van mijn vondsten is een doorknoopjurk van Laura Ashley. Het is gemaakt van een hele mooie viscose, donkerrood met bloemen. Deze jurk spoorde me aan om oudere periodes te onderzoeken, want ik wilde meer van dit soort jurken. Al snel kwam ik erachter dit type jurk veel voorkwam in de jaren 40. Dus daar heb je het, er ontstond een nieuwe obsessie voor mij :)


2. Het nieuwe handwerk boek (knitting boek)


Years ago, when I first talked about learning how to knit my mother in law gifted me this knitting book. It's from the 70s and has the most lovely Fair Isle knitting patterns. Once again, I delfed into a subject and discovered the world of vintage knitting patterns. It was the start of collection of Dutch knitting patterns from begone times. 

Jaren geleden, toen ik voor het eerst aangaf dat ik wel wilde leren breien, kocht mijn schoonmoeder dit boek voor mij. Het komt uit de jaren 70 en bevat hele mooie Fair Isle breipatronen. Ook hier dook ik er meteen in en ontdekte de wereld van vintage breipatronen. En het was de start van een verzameling van Nederlandse vintage breipatronen.


My first cardigan I ever knitted is from this book:
Het eerste vestje dat ik ooit heb gebreid komt uit dit boek:


3. Online vintage shops

When I was busy writing my master thesis the internet was a great break. I went through websites of many shops and saved all the dresses I loved to my computer (no Pinterest back then) as inspiration for future sewing projects. At that moment I was in a big big sewing hiatus. I think I hadn't sewed for over 4 years, because university was so time consuming.

Toen ik nog druk met mijn afstudeerscriptie bezig was, was het internet een welkome afleiding. Ik speurde verschillende websites van vintage winkels af en alles wat ik mooi vond bewaarde ik op mijn computer (toen was er nog geen Pinterest). De plaatjes waren inspiratie voor toekomstige naaiprojecten. Op dat moment had ik namelijk al een jaar of 4 niet meer genaaid. Ik was erg druk met mijn studie, waardoor ik er niet meer aan toekwam.

4. Lutterloh



What is this list without Lutterloh? I love the books. I was searching for vintage patterns on the internet when I first stumbled on Lutterloh. I guess it was love at first sight. After our first encouter it took a lot of time before I actually owned my very first Lutterloh book. 

The idea of having a complete wardrobe for a family in just one book is fabulous! Also the pattern system is intriguing!

Lutterloh 1941


Wat zou deze lijst zijn zonder Lutterloh? Ik ben gewoon gek op die boeken. Toen ik op zoek was naar vintage naaipatronen kwam ik voor het eerst Lutterloh tegen. Ik denk dat het liefde op het eerste gezicht was. Na onze eerste ontmoeting heeft het wel even geduurd voordat ik zelf een boek had.

Het idee dat je een complete garderobe voor de hele familie in een boek hebt is geweldig! Ook is het patronensysteem erg interessant.

5. My love for everything old in general

University of Groningen

As a child I was always daydreaming about other times. From the Romans to the early 20th century. I was always curious about how love was back then. And of course I loved the costumes and garments. I can't remember how many Sissi dresses I drawed as a kid. 

My favourite subjects during high school were history, sewing and mathematics. Because I had sewing as a subject I also got tought into art history in general and costume history. I loved it! 

After high school I studied fashion and techniques (1 year), history (1 year) and finally archaeology. I got a degree in classical archaeology.

I just love everything old. Buildings, art, clothes, furniture , movies, music, ecc. I don't mind as long as it is old.

I wrote my master thesis about Etruscan funeral rituals


Toen ik een klein meisje was dagdroomde ik altijd over andere tijden. Van de Romeinen tot de vroege 20e eeuw. Ik was heel erg nieuwsgierig naar hoe mensen toen leefden. En vooral de kostuums en kleding vond ik erg interessant. Het was zo fascinerend!

Toen ik op de middelbare school zat waren geschiedenis, naailes and wiskunde mijn lievelings vakken. Toen ik textiele werkvormen als vak koos kreeg ik ook kunstgeschiedenis en kostuumgeschiedenis als vakken erbij. Helemaal geweldig!

Na de middelbare school heb ik mode en techniek (1 jaar), geschiedenis (1 jaar) en archeologie gestudeerd. Uiteindelijk ben ik in de archeologie afgestudeerd. 

Ik vind gewoon alles wat oud is mooi. Gebouwen, kunst, kleding, meubels, films en muziek. Het maakt niet uit, als het maar oud is.

6. Vintage knitwork


I love knitted cardigans. Especially when they have fair isle work, embroidery and are close fitted to the body. No wide tents like you see in the 80s. Once again the older decades are perfect for my favourite knitwork.

Ik ben gek op gebreide vestjes. Vooral wanneer fair isle patronen of borduurwerk bevat. Het liefst hou ik van nauwsluitende vesten en truien. Dus geen wijde jaren 80 truien. Dus ook hier weer zijn de oudere breipatronen ideaal om naar uit te wijken.

7. Wide legged trousers

Me wearing wide legged trousers, my very first knitted cardigan and black broques


When I was at high school I once bought trousers at the men's section of a clothing store. I bought it a few sizes bigger so the trouser legs became extra wide. Everybody thought I was crazy, but I just loved it anyway. Even nowaday I like them very much!

Toen ik nog op de middelbare school zat kocht ik ooit eens een pantalon op de herenafdeling van een kledingwinkel. Ik kocht de broek een paar maten te groot, zodat de broekspijpen extra wijd waren. Iedereen dacht dat ik gek was, maar ik was helemaal blij met mijn broek. Ook nu draag ik nog graag broeken met wijde pijpen.

8. Other blogs

When I first discoverd vintage blogs I spend hours and hours browsing through different blogposts. I got really inspired through other blogs to delve deeper into vintage. Trying to pin curl my hair is one example. 

Toen ik voor het eerst andere vintage blogs ontdekte heb ik uren gespendeerd deze blogs te bekijken. Het heeft me echt geïnspireerd om nog verder in vintage te duiken. Het zelf krullen van mijn haar is hier een voorbeeld van. 

9. Oxford shoes / broques (flat or with a heel)

Source


I love Oxford shoes / broques. I have them both flat or with a heel in different colors.

Ik hou van Oxford schoene en /of brogues. Ik heb ze zowel plat als met een hak in verschillende kleuren.  

Source


10. Coats


I love coats. Especially when they have the right length. In my case I love having the hem at the higth of my knees. I think these kind of coats are really flattering when you wear dresses or skirts and heels. It looks very elegant and classy. A good and well made coat is worth the investment and can be in your wardrobe for a very long time. In my case a coat bears a lot of memories. Like my old coat, I find it so hard to part with because I have it for 8 years. It's been on holidays, daytrips, ecc. I don't know but somehow I got attached to it eventhough it's very badly worn.

Ik ben gek op jassen. Vooral wanneer ze de juiste lengte hebben. In mijn geval heb ik de zoom graag op kniehoogte. Deze jassen zijn in mijn mening erg flatteus bij een jurk of rok en hakken. Het is tijdloos en stijlvol. Een goedgemaakte jas is de investering waard want je kan er jaren mee vooruit. Ook krijgt een jas zijn eigen geschiedenis. Zoals mijn oude winterjas, die heb ik nu 8 jaar. Ik heb hem mee gehad op vakantie, naar uitjes, etc. Op de een of andere manier ben ik er toch wel wat aan gehecht geraakt ook al is die nu wel erg versleten.

Lutterloh 1941
This is my story. I hope you liked reading my list of vintage items which represents my vintage journey. So far I loved reading the other entries! And a special thanks to Joanna for having this giveaway!

Dit is mijn verhaal. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen. Tot nu toe vond ik het erg leuk om de blogposts van de anderen hierover te lezen. En natuurlijk bedankt ik Joanna voor het houden van deze giveaway.

19 comments:

  1. Your white cardigan is really, really awesome!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks! It's still one of my favourites :)

      Delete
  2. Leuke lijst! Veel dingen zijn zo herkenbaar. Ook erg leuk om te horen wat je hebt gestudeerd, ik was daar al benieuwd naar :) Ik wilde eigenlijk ook nog graag (kunst) geschiedenis of archeologie studeren na de kunst academie maar dat gaat hier in Engeland niet, veeel te duur :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik vond jouw lijst ook leuk om te lezen! Wat voor richting heb je aan de kunstacademie gestudeerd? Ik wilde ook altijd naar de kunstacademie, maar ik werd niet toegelaten. Toen ben ik dus maar wat anders gaan doen :)

      Delete
    2. Ik heb vrije kunst gestudeerd (zelfstandig beeldend kunstenaar). Daarbinnen kan je dan doen wat je wilt (schilderen, fotografie, film, etc) en ik werkte met fotografie en film. Ik realiseerde me alleen aan het einde van de opleiding pas dat beeldend kunstenaar zijn eigenlijk niet voor mij is. Maar ik denk dat ik mijn heil heb gevonden in naaien :)

      Delete
  3. It was great to read your vintage journey. I love the first cardigan that you knitted and your first vintage dress. Really interesting.

    ReplyDelete
  4. Is the cream cardigan the one you very first knitted? It's very impressive! I give you a lot of credit being able to draft your patterns and I just love all those illustrations in the Lutterloh book that you showed. They really knew how to drape fabric. These are wonderful selections, thank you for participating in the giveaway:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, it was the first bigger project I ever knitted! It was really nice to write this post and think about my vintage journey:)

      Delete
  5. What a lovely post! I think you and I are very much alike ;) I admire your choices in education, it sounds so interesting. I always wanted to follow "strange paths", but there were too many telling me it wouldn't make a living :/ Now I have a "safe" (boring) job, but I am still dreaming :) Thank you for sharing this!

    ReplyDelete
    Replies
    1. What did you study? Sometimes I regret my choices when it comes to education, because it's really a hard field to find a job in.

      Delete
  6. I love the Cardigan - it's so sweet and glamorous.

    ReplyDelete
  7. This was such a wonderfully lovely post and snapshot of your vintage loving soul, dear Anthea. I'm so bummed that my new computer didn't get here in time to let me write my own similar post for Joanna's marvelous giveaway. I love the concept behind it so much though, that I think I'll still write about my ten things one day anyhow.

    ♥ Jessica

    ReplyDelete
    Replies
    1. I would love to read your story! I think it will be very interesting and educative as always ;)

      Delete
  8. This is a fascinating post, and it is great to see the things you have made, especially you white cardi which is beautiful. Also, I love your wide leg trousers, what pattern are they from?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! The pattern is Simplicity 3688. It's a reproduction pattern.

      Delete
  9. Thank you very much for this post. I didn't know that you studied archaeology. A friend of mine studied medieval archaeology and paired it with art history. I loved this idea, because it is so sad that those two disciplined hardly work together, I am sure it would be very fruitful for both. And what an interesting master thesis. I don't know much about antique funeral rites (I only remember the pair of antique wax masks found in a tomb, but I can't remember where), but I am very much interested in medieval and early modern funeral rites and how people dealt with death and dying, one of the things I research are Dances of death, a medieval art form where people from different social positions are made to dance with a corpse.
    Did you have your MA-thesis published? I would really love to read it, if I may.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Before I went to university I doubted between history, art history and archaeology. I love all those disciplines. And we could really learn from each other.

      Those dances of deaths sounds very interesting! My thesis is published but only in Dutch :( If you like to read more about the subject I and can give you some great references.

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!